Teksten en foto's © Maus Sturmer

Nu mijn reis naar Santiago de Compostella alweer voorbij is, begint het opnieuw te kriebelen om meer te gaan reizen, kleine vakanties te houden en dagtrips te maken. Natuurlijk zoveel mogelijk op de elektrische fiets. Elke reis, kort of lang levert ontmoetingen, avontuur en verhalen op. Kijk ook eens op mijn andere blogs en websites en onder mijn levensbeschrijving. Ik wens u veel leesplezier. Wilt u op een artikeltje reageren, wordt dan volger van deze rubriek of schrijf naar contact@maussturmer.nl. Je kunt je ook aanmelden bij Twitter: @maussturmer. Teksten, verhalen, gedichten, foto’s en andere zaken op dit Blog zijn en hebben allemaal het copyright en eigendomsrecht van Maus Sturmer. Niets hiervan mag gekopieerd en/of gebruikt worden zonder schriftelijke toestemming van haarzelf. Komen er plaatjes en/of artikeltjes van derden in voor, wordt altijd het copyright erbij vermeld. In verband met privacy zijn sommige namen onder pseudoniemen vermeld

vrijdag 12 augustus 2011

2011-08-04 Fietsvierdaagse Landgraaf dag 3

Lijsterbes

Gisteren was er voor de professionals een tourtocht, dus hadden wij een rustdag. Tijd voor de gewone dingen, zoals fysio, mijn hulp en natuurlijk foto’s bewerken op de computer. De grootste schrik kreeg ik in de middag toen ik mijn zolder ging bekijken. Het nieuwe dak was klaar en een groter dakraam geplaatst. Echter alles aan rommel was letterlijk op mijn brandschone zolder naar binnen gegooid. Het zag zwart van stof en vuil. Onmiddellijk bij de opzichter melding gemaakt en nog geen uur later stond de schoonmaakploeg op zolder. Letterlijk alles moest verplaatst voor alle rommel en stof was verdwenen. Later op de dag gingen ook de steigers weg aan de achterzijde van mijn huisje. Daaronder bleek mijn afdak vol te liggen met viezigheid, beton en ander niet te benoemen vuil, welk tot op heden niet is weggehaald.

St. Janskruid

Negen uur vanmorgen stonden we al aan de start van de fietsvierdaagse. Volgens de buienradar zou het rond vier uur gaan regenen en wetende dat de derde dag altijd de zwaarste is, besloten we vroeg weg te rijden. Inmiddels is het rond elf uur vanavond en het heeft alleen maar een kort buitje opgeleverd rond 9 uur. Zwaar was de tocht van vandaag inderdaad, al kon het nooit zo erg zijn als de weg door Spanje met zijn heuvels en bergen. Het werd tijd dat de benen weer eens wat kracht gingen vertonen. De spieren werden alweer een beetje slap, na 4 weken rust tijdens het slechte weer van afgelopen weken. Die eerste twee dagen van de vierdaagse konden dat niet in één keer veranderen. Bij Vijlen komen we langs een boerderij met een speciale was- en anti jeukborstel, of is het om het vuil er af te vegen. In ieder geval genieten de koeien ervan, want ze staan in de rij te wachten.

Tijdens de afdaling van Vijlen naar Epen eten we een boterham. Het bankjde kijkt uit op de lager gelegen weg. Een mooie gelegenheid om mijn camerij uit te proberen door een rijdende fietser te fotograferen, terwijl de achtergrond helder moet blijven. De fietser was enige tijd daarvoor een tijdje ahter ons meegereden.
Er heerst een gezellige sfeer onderweg, vooral op de stempelplaatsen en natuurlijk ontbreekt de Limburgse vlaai niet tijdens de koffie. Tijdens de eerste pauze raken Wiel en ik in gesprek met een man uit Raalte, die meerijdt met een groep fietsers uit Nieuwe Pekela in Oost Groningen. Wanneer we onderweg meer contacten en  gesprekken hebben, tijdens de pauzes en na afloop van de rit, blijken de mensen overal vandaan te komen. Brabant, Noord Holland, Zeeland, Drente en uit andere provincies. Velen kamperen op het terrein naast het vertrekpunt. Anderen slapen weer in een pension of hotel.

De eerste dag had ik aan het eind met twee mannen gereden, heb ik al over geschreven. Vandaag ontmoetten we elkaar opnieuw en de laatste 10 hebben we samen opgereden. Al vanaf de eerste keer had ik het gevoel dat ik één van de twee kende. Vandaag kreeg ik de bevestiging doordat ik stond te fotograferen. We hebben samen op de fotocursus in Nieuwenhagen gezeten.

Het was een heerlijke dag, mooi warm weer en af en toe moesten we zelfs even stoppen om de zweetdruppels af te vegen, die zelfs in mijn ogen liepen. Aantal km.  66.6 km.
Routebeschrijving Drielandenpunt:
Landgraaf richting Horbach, Duitsland, Laurensberg, Vaals, richting Gemmenicherweg naar Drielandenpunt, Gemmenich, Kasteel Vaalsbroek, Vijlen, Vijlerbos Epen, Partij, Wahlwiller, Nijswillerberg, Simpelveld, kerkrade, Landgraaf.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten